Optional subjects
The rules of selecting and registering for a course
In each school year our students chose minimum two, but maximum three optional subjects from the list offered by the school. Students get the opportunity to study every subject in two classes each week.
The minimum number of students in a group is normally 8; however, any school citizen may ask for a derogation from this principle. This request is then decided upon by the GT (Group of Thinkers) and the staff. If the subject is not available (due to the low number of students registered for the given course) it is strictly necessary to chose another subject.
More groups are started where the number of students registering for a given course is high.
PE groups (sports)
Based on the experience of the first 3 years from the 11th grade students can choose from a range of sports offered for each quarter of their school year. There are only a few restrictions: everyone must participate in at least one team ball game, at least once do athletics or gymnastics, and at least once choose a "speciality".
Graduating (12th grade) students decide about the palette of sports themselves. Students decide what kind of sport should be offered at a given location in a given time. Then, from the menu, they can choose for each period without any constraint what sport they would like to do. It is only the practical aspects of each sport (minimum and maximum number of students choosing it) that limit the options.
In the course of a school year, a physical education group (sport) may be exchanged by students, but a request should be submitted to physical education teachers.
We hope you will carefully consider your choice!
The rules for switching optional subjects during the school year and the required form to do so are available here.
The list of optional subjects and brief course descriptions
Az ember
Érdekel, ki vagy? Mi közünk az állatokhoz? Vagy teljesen elszakadtunk tőlük? Honnan származunk? Miért viselkedünk úgy, ahogy? Miért érzünk úgy, ahogy? Milyen változatosak vagyunk a Földön? Miért vagyunk olyan sokszínűek? Hogyan és miért működünk csoportban? Miért vagyunk ennyire együttműködőek? Miért háborúzunk? Hogyan sikerült társadalmat létrehoznunk? Ezekre a kérdésekre próbálunk meg választ találni. Garantáltan érdekes kaland lesz!
Biológia stúdium
A biológia stúdium fő célja, hogy közelebb hozza az érdeklődő diákokat a biológia tudományához, megismertesse a diákokkal a biológiai vizsgálatok módszereit, eszközeit, a kiértékelés módjait. A tematika alapjául a részletes érettségi követelményrendszerben foglalt, középszinten kötelező kísérletek szolgálnak. Ennek tükrében a tantárgy elvégzése után a diákok megismerkednek (és magabiztossá válnak) a középszintű biológia érettségi szóbeli részének kísérleti tételeivel. A biológia stúdium emellett (támaszkodva a kémia és a fizika stúdium tematikájára) segít abban, hogy érzékennyé és érdeklődővé váljanak a diákok a természettudományos szemlélet iránt.
Dalszövegek elemzése
Irodalmi szövegeket már mindenki elemzett általános iskolában. Van, aki szereti, mások hozzá sem tudnak kezdeni. Nem titkolt cél, hogy ehhez hozza meg a kedvet a Dalszövegek elemzése nevű tárgy, hiszen a zene sokunkhoz közel áll, sokszor nem is figyelünk arra, mit hallgatunk, éneklünk. Egy új világ fog kinyílni, ha elkezdünk dalszövegeket szétboncolni. Lesz itt téma a szerelem, a szexualitás, a béke, a háború, a költészet, a jövőről való gondolkodás, meg minden, ami benneteket érdekel.
Demokrácia
Az órán megismerkedünk a demokrácia különböző formáival és azok működésével, valamint azzal, hogy mindez hogyan érinthet téged és mindennapi környezetedet. Közösen megtapasztaljuk, hogy milyen módon tudunk beleszólni a minket érintő döntésekbe, hogyan tudunk hatékonyan kiállni jogainkért, érdekeinkért és támogatni másokat, például azokat, akik bizonyos hátrányaik miatt arra nem képesek. Az órán a „saját bőrünkre megy a játék”, azaz a téged valóban érdeklő témákkal fogunk játékosan és egyben komolyan foglalkozni, hogy fejlesszük azt az érzékenységet, amely a tudatos, önálló, szabad állampolgár kiemelten fontos tulajdonsága.
Dráma
A Dráma egyéves, heti kétórás szabadon választható tantárgy. Fontos célunk, hogy „elmerüljünk” a drámairodalom egy-egy remekművében, s azt kívülről-belülről megismerjük, megtapasztaljuk. Ahogyan a színházi működésről, a színpadi térről, a benne lévők és a kívülállók viszonyáról, is gyűjtsünk személyes tapasztalatokat. További cél a drámairodalom fontos állomásainak rendszerező áttekintése, dramatikus szövegek és színházi előadások történeti és kortárs szemléletű elemzése, bepillantás a kortárs magyarországi színházi életbe.
Elsősegély, egészségtan
Ha érdekelnek a betegségek és azok megelőzési, gyógyítási, kezelési módjai, szeretnéd megtanulni az alapfokú elsősegély technikákat, akkor itt a helyed. A tanév során ellátogatunk kórházakba, rendelőintézetekbe, hogy testközelből is ismerkedhess az orvosi, ápolói szakmával.
Filmek elemzése
A csoport tagjaival közösen választunk filmeket, amelyeket együtt nézünk meg, majd vitázunk róla. Azoknak ajánlom, akiket érdekel a filmművészet, szeretnek moziba járni, filmeket és sorozatokat nézni. Ha szereted például Christopher Nolan, Quentin Tarantino vagy Xavier Dolan filmjeit, akkor itt a helyed!
Filozófia
Jaspers szerint a filozófia úton-levést jelent. Miközben ezen az életnek nevezett úton vagyunk, rengeteg kérdéssel szembesülünk: Ki vagyok? Mit tudhatok meg magamról? Mit tudhatok meg a másik emberről, és mit a világról? Hogyan lehetek szabad? Egyáltalán mi a szabadság? Mit vár el tőlem a többi ember? Lehetek boldog? Egyáltalán ki az, aki boldog? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ közösen, és olyan filozófusokról fogunk beszélni, akik úgy gondolták, hogy tudják e kérdésekre a választ. =)
Grafika
Érdekel az alkotómunka, szeretnéd kreativitásodat fejleszteni? Tudod, mi a különbség a vektor- és a pixelgrafikus képek között? Vagy még nem? Szeretnél majd grafikusként dolgozni, akár on-, akár offline felületen?
Milyen tudást (ismeretet és gyakorlatot) szerezhetsz a tanév során?
- Grafikai programismereteket: ADOBE Photoshop, Illustrator, InDesign.
- Képek komponálását
- Offline tervezést: nyomdai előkészítés
- stb..
Hagyományaink
Őseink annyi mindent hagytak ránk, amikről azért ritkán esik szó az órákon. Pedig milyen gazdag a kultúránk! Ez alatt az egy év alatt igyekszünk erről a lehető legtöbbet megtapasztalni és megtudni. Népzene, néptánc, hagyományos kézműves mesterségek, ünnepeink, népszokásaink, hiedelmeink – pusztán néhány témakör a sok közül, amiket érinteni fogunk.
Hétköznapi tudományok – 10 téma, amit az iskolában nem tanítanak
Ha következő kérdésekre tudod a választ, akkor ne ezt a tárgyat válasszad: Mi mennyibe kerül? Hogyan kell számlát nyitni egy bankban? Egyáltalán mik azok a bankok? Hogyan működnek a hitelek, befektetések? Hogyan kell takarékoskodni? Mi a pénz és mi az az infláció? Mi a különbség a részvény és a kötvény között? Mi az a nyugdíj? Miért és hogyan fizetünk adót? Hogy működnek a biztosítások? Mennyi a magyarországi átlagfizetés? Hányan élnek falvakban, városokban, a fővárosban? Milyen jogai vannak egy állampolgárnak? Hogy működik a média, mit akarnak a reklámok? Hogyan kell önéletrajzot írni, milyen egy állásinterjú? Hogyan és mire lehet pályázatokat benyújtani? Ha érdekelnek a válaszok, akkor gyere: A tárgy sikeres teljesítéséhez feltétlenül szükség van érdeklődésre és kíváncsiságra, és egy kis minimális tájékozottságra.
JAM
A JAM diákvállalkozási program egy hosszú távú, egész tanéven átívelő projekt, melyben a diákok megtapasztalják, hogyan kell működtetni egy vállalkozást. Valós környezetben megismerik az üzleti élet alapvető szabályait, a vezető pozíciók betöltésével járó felelősségeket, a pontos adminisztráció és a határidők betartásának fontosságát, a munkavállalók és munkaadók jogait, kötelezettségeit. A diákok kis csoportokban (5-8 fő) saját vállalkozást alapítanak, amelynek megtervezik arculatát és tevékenységét, részvényeit értékesítik, így valódi tőkével gazdálkodnak. A megalapítást követően valódi –általuk megtervezett, kitalált – terméket gyártanak, melyeket az év során különböző vásárokon értékesítenek, ahol más iskolák hasonló diákvállalkozásai vannak jelen. A program során tanulók valós pénzforgalmat bonyolítanak, nyugtát állítanak ki termékeikről és szolgáltatásaikról. Erre a NAV és a Junior Achievement Magyarország Oktatási, Vállalkozásszervezési Alapítvány közötti keret-megállapodás ad lehetőséget.
Kortárs irodalom
Ezen az órán megismerkedünk a jelen magyar és világirodalomával, és olyan szerzőkkel, akik ma is alkotnak. A diákok behozhatják kedvenc olvasmányaikat (regényeket, verseket, novellákat, de akár képregényeket is), amelyeket közösen fogunk olvasni, elemezni. Az óra célja az, hogy az irodalomra ne egy poros, távoli, érthetetlen tárgyként tekintsünk, hanem úgy, hogy ez segít abban, hogy jobban megérthessük és elfogadjuk a körülöttünk lévő világot és elsősorban önmagunkat.
Környezet- és természetvédelem
Ismerjük meg jobban, hol élünk, védjük meg együtt. Olyan (minden embert foglalkoztató) témák kerülnek elő, mint a népességrobbanás, az ipar környezetre gyakorolt hatása, fajmentések, mentőprogramok, fajmentő állomások. A tantárgyat úgy tervezzük, hogy minél nagyobb hangsúlyt kapjon a külső helyszíneken történő megismerés, készülj gyárlátogatásra, menhelylátogatásra, állatkerti látogatásra. Előre figyelmeztetünk, szükséged lesz a két kezedre és a tenni, változtatni akarásodra, hogy közösen tevékeny, hatékony és hasznos munkát végezhessünk.
Kreatív írás
A tárgy címében az írás viszonylag egyértelmű, önálló szövegalkotásra utal, mi magunk írunk majd szövegeket. A kreatív szó árulkodik arról, hogyan és milyen szövegeket. Bármilyen szövegeket, amihez kedved/kedvünk van. Nem titkolt cél az, hogy megtanulj magabiztosan, pontosan szövegeket írni, amely biztos segítséget nyújt majd az érettségin. Azoknak ajánlom a tárgyat, akik nem tudnak mit kezdeni kreativitásukkal, fantáziájukkal, mondanivalójukkal, játékosságukkal.
Kultúra
A Kultúra egyéves, heti kétórás szabadon választható tantárgy, amely a tanév végén alkotótevékenységgel zárul. Célja, hogy felébressze a művészetek iránti érdeklődést, a kultúrában rejlő értékek iránti lelkesedést és segítse a művészeti alkotások, kultúrával kapcsolatos témák megértését. A kínált témák – amelyeket nem csak bemutatunk, hanem közösen meg is tapasztalunk, élményszerűvé teszünk, - Kultúra és művészet; Restaurálás; Iparművészet; Ünnepkörök; Nemzetiségek kultúrája; Világvallások; Műemlékvédelem; Fotóművészet.
Literature - angol nyelvű irodalom
Az angol nyelvű irodalom tantárgyat mindenkinek ajánljuk, aki szeretné angol szókincsét gyarapítani és nyelvi vizsgákon, méréseken is kamatoztatható szövegértési készségeket elsajátítani. Az első félév során általános témájú hétköznapi szövegeket dolgozunk fel, amelyeken keresztül gyakoroljuk a különböző szövegértési technikákat. A második félévben a különböző irodalmi korszakokból gondosan válogatott műveken keresztül tökéletesítjük a megszerzett készségeket, emellett megtanuljuk az epikai, lírai és drámai alapfogalmakat. A tantárgy felvételéhez alapszintű angol nyelvtudás szükséges.
Multimédia
A multimédia specializáció egy választható, heti 2 órás tantárgy, melynek célja a diákok megismertetése a hang, videó és képszerkesztő programok használatával. Esetlegesen 3D grafika készítése. Az év végére a diák képes lehet önálló erőből korszerű honlapot készíteni. Az osztályzatot az éves munkára és a projektmunkára kapják.
Önismeret
Az önismereti órákon együtt járhatunk utána olyan alapvető kérdéseknek, mint: Ki vagyok én? Mit gondolok magamról? Mit gondolnak rólam mások? Milyennek akarok látszani? Miben vagyok jó? Miben szeretnék fejlődni? A közös munka önismereti játékokból, feladatokból, beszélgetésből, drámajátékokból, vitából és művészeti foglalkozásokból áll majd. Azokban a témákban fogunk elmélyedni, amik Titeket a leginkább érdekelnek, például élet az iskolában, testi-lelki egészség, csoportban létezés, párkapcsolat, érzelmek. Akkor válaszd ezt a tárgyat, ha Te magad valóban szeretnél önmagaddal foglalkozni, a csoporttársaiddal ezekben a témákban együtt dolgozni.
Pedagógia
Érdekel az, hogy miként kell tanítani ahhoz, hogy ne az legyen a legfontosabb, hogy mit tanítunk, hanem az legyen a fontos, hogy milyen az a diák, aki tanítunk, meg az is fontos legyen, hogy miként tanítjuk őt? Érdekel a pedagógia rejtélyeinek világa? Ha igen, válaszd a pedagógia tantárgyat!
Pszichológia
A tantárgy abban segít, hogy megismerkedjünk a pszichológiával, képesek legyünk fülöncsípni a mindennapokban, és körbejárjuk, hogy hogyan tudjuk a saját boldogulásunkra használni. A tanév tervezett témái: Mi is az a pszichológia? Hogyan tanuljak, hogy jól menjen? Miért érzek úgy, ahogy, és mit kezdjek vele? Hogyan mondjam, hogy mindenki megértse? Miben más az online és a valós világ? A témákat az érdeklődésetek szerint bővítjük. A tanév során a témaköröket írásbeli és szóbeli beszámolókkal zárjuk, amelyet a csoport közösen állít össze. Feladat lesz egy pszichológiai témájú vizsgálat végrehajtása is. A tárgyat azoknak a diákoknak ajánlom, akik nyitottak a tudományos és az "együttgondolkodásra".
Sakktika
Heti két órában várunk titeket egy olyan kalandra, amiben közösen fedezhetjük fel a sakk és a matematika lebilincselő világát. Egy órában a sakk rejtelmeivel ismerkedhettek meg; a rengeteg páros és csapatjáték mellett tervalkotást, mérlegelést, taktikákat tanulhattok, melyek segítségével beleshettek a világ legjobb sakkozóinak gondolataiba. A hét másik óráján a matematika érdekességei várnak titeket; sok vicces, trükkös, fejtörő feladat a kombinatorika, valószínűség számítás, statisztika területeiről, de ezek mellett a matematika pénzügyekben is hasznos kérdéseivel is foglalkozunk majd.
Várunk szeretettel mindenkit, aki szeretné játékos formában fejleszteni a gondolkodását olyan izgalmas feladatokon keresztül, melyek segítségével a hétköznapi életben is hasznos tapasztalatokra tehet szert!
STEM
Science Technik Engineering Maths - szavak kezdőbetűiből álló mozaikszó nagyon sok érdekes dolgot takar. Az idén úgy nézett ki a STEM, hogy elkezdtünk tanulni egy kis tudománytörténetet. Ebből az alakult ki, hogy a közlekedés érdekli a csoportot leginkább, így a Közlekedési Múzeumban zártuk (volna, ha most működne) ezt a részt. Ezután a közlekedés fizikáját néztük meg, amit a Győri Audi gyár látogatása zárt. Később megnéztük, hogy egy autó fenntartása mennyibe kerül, és milyen sok matek van az autóban. A számolásos részt a Budaring gokartpályán zártuk! :-) A történeti, fizikai, mérnöki és matekos részen túl még a gazdasági vonatkozásokról fogunk beszélgetni, valamint a közlekedés jövőjéről. Kedves leendő kürtös diák! A közlekedés szót bátran cseréld ki akármilyen érdeklődésedhez közel álló dologra, aminek a mérnöki, fizikai, matekos része érdekel, és képzeld el, hogy milyen lehet heti két órában kimondottan csak azzal foglalkozni, ami érdekel! Ha bővebben érdekel az eredeti STEM elképzelés, akkor a honlapon keresd a pedagógiai programunkban a részletes leírást!
Szaknyelv
Az angol nyelven folytatott tantárgytanulás elősegítésére irányul. Célja, hogy olyan kompetenciák kialakítását segítse, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanulók a matematika, földrajz és természetismeret tárgyak angol nyelvű feladatait végre tudják hajtani, illetve megfeleljenek specifikus követelményeknek. Az órákon olyan autentikus szövegeket dolgoznak fel a tanulók kissé leegyszerűsített formában, amelyekkel a következő tanévben a célnyelvű tantárgyak tanulása során találkoznak. A kurzus középpontjában a szakkifejezések helyes használatának elsajátítása, a tantárgyak specifikus nyelvezetének megtanulása áll.
Természet
A természet tantárgyat elsősorban azoknak a tanulóknak ajánljuk, akik érdeklődnek a növények/állatok iránt, szeretik megfigyelni az élőlényeket, kíváncsiak testfelépítésükre, viselkedésükre. Az órák egy része az iskolán kívül zajlik, állatkertben, botanikus kertben vagy a természetben, az iskolában pedig megfigyeléseket végzünk (pl. sejtek, szövetek mikroszkópos tanulmányozása), boncolunk, kísérleteket tervezünk és kivitelezünk, ezekből levonjuk a következtetéseket, összevetjük az elméleti ismeretekkel. A távoli tájakon élő élőlényeket természetfilmek segítségével ismerjük meg.
Világirodalom
A világirodalom az a szelete a művészeteknek, amely a nem magyar nyelven íródott irodalmi szövegekkel foglalkozik. A következő témákban találkozunk irodalmi művekkel: színház és dráma a XIII. és XX. században, detektívtörténetek, a szépség és a múlandóság, földöntúli történetek, a középkor irodalmából való kitörés. Bárki bátran választhatja ezt a tárgyat, aki akár kis vonzalmat is érez az irodalom, irodalmi művek, olvasás iránt. Garantáltan érdekes, izgalmas, tartalmas olvasmányok, megközelítések.
Webfejlesztés
A web fejlesztés specializáció egy választható, heti 2 órás tantárgy, melynek célja a diákok megismertetése a statikus és dinamikus weboldalak készítésének technikájával. Az év végére a diák képes lehet önálló erőből korszerű honlapot készíteni. Az osztályzatot az éves munkára és a projektmunkára kapják.
Zene
Olyan zenei tudás megszerzése, melyben a diákok az aktív zenélés-, zeneszerzés, és éneklés elsajátításán keresztül növelik tanulási képességeiket, e csapat- és közösségépítő tevékenységgel képviselik iskolánkat, és adott esetben zenei főiskola felvételijére készülnek fel. Témakörök: hangképzés, angol zene, zongora tanítás alapfokon, zeneszerzés, sound painting, kiszenekari gyakorlat.